Tizenkettedik évfolyam

2022/5

irodalmi folyóirat évente hatszor

Nagy-Horváth Bernadett

A belátás művészete

(Havas Juli: Nincs Hold, ha nem nézed. Kalligram Kiadó, Budapest, 2022)

Havas juli nincs hold ha nem nézed

Nem szokványos írói pálya Havas Julié. Az álnéven publikáló szerző eredeti foglalkozását tekintve tüdőgyógyász, aki karrierje csúcsán, 2019-ben írni kezdett, 2022-ben pedig már az elsőkötetes Margó-díj-várományosok között szerepelt Nincs Hold, ha nem nézed című regényével. A kezdetben novellákkal jelentkező író két főbb témája a szakma és a női sorsok, két szenvedély, melyből első regényében egy történet lett.

A Nincs Hold, ha nem nézed egy fejlődéstörténet, amely bemutatja, hogyan válik egy lázadó kamaszlányból orvos, sértett gyerekből gondoskodó felnőtt és az alacsony önbecsülésű szeretőből öntudatos nő. A főhős, Kertész Anna nem osztályelső eminens diák, anyja orvosfeleségnek szánja, apja örül, ha lesz egy jó szakmája, újdonsült barátja pedig csak csodálkozik, hogy sem tanulni, sem férjhez menni nem akar a lány. Az elbukott matekérettségi azonban mindent megváltoztat, feltűnik a nagymama, a Mumbaiból itt ragadt matektanár, és a bulizás helyét a tudomány veszi át. Innen pedig egy rövid megszakítással egyenes út vezet az orvosi egyetemig, majd a munkáig és a 21. század legnagyobb járványáig. A felfelé ívelő szakmai karrier ellenpontja a magánélet, az önként választott magány egy nős, háromgyerekes 20 évvel idősebb férfi szeretőjeként egy mindent felemésztő kapcsolatban.


Ahogy a főszereplő mereven szétválasztja privát szféráját és munkáját, úgy különül el a narrációban ez a két szál. A kórházbéli eseményeket kívülről, egyes szám harmadik személyű nézőpontból látjuk, a magánéletben azonban egy belső, egyes szám első személyű narráció működik. A realista jeleneteket, a műtétet, a lélegeztetőgépre kerülés pillanatát jól ellensúlyozza az érzelmes múltidézés, családi drámák felemlegetése. A történet előrehaladtával, a két szál összefonódik és az éles határok helyett finom átmenetekben váltakozik a két nézőpont. Szeretője feleségének megjelenése az első ilyen váltás, amikor a doktornőt kórházi környezetben az egyes szám harmadik személyű nézőpont helyett, belső nézőpontból szemléljük. Ezt követően a nagymama balesetekor váltakozik a perspektíva, hangsúlyozva ezzel a két szerepkör, az unoka és az orvos összeolvadását:


Még nevetnek is, amitől nagyi újabb köhögési rohamot produkál, aminek a végén a pipáját kéri. Úgy könnyebben felszakad a slejm, magyarázza.

‒ Krónikus hörghurutja van, COPD-s – hadarja Anna a telefonba ‒, láncdohányos, nem koronás, higgye el nekem, az unokája vagyok és orvos. (343.)


A világ a pandémia alatt bezár, Anna számára azonban kinyílik. Jól mutatja ezt a perspektíva változása is, hiszen a regény végén a kórházi seregszemlét már belső nézőpontból láthatjuk. A bezártság, a jól körülhatárolt kint és bent gondolkodásra, számadásra késztet. A főszereplő kilép buborékjából körülnéz és elcsodálkozik:

Mintha most látnám őket először. […] A nesztelen mozgó nővéreket, az orvoskollégákat, a kirendelt orvostanhallgatókat, a segédápolót, és Terikét is látom a délutános takarítónőt. (294.)


A jól működő narrációs technika még inkább felerősíti a kontrasztokat, a határozott, szakmailag kifogástalan gyönyörű doktornő orvosi köpenye nélkül egy kiszolgáltatott nő, aki tökélyre fejlesztette a tagadást, a „nincs Hold, ha nem nézed” szemléletet. Idilli képpel indul a regény: az összefonódott testek, lassú ébredezés, kávézás, reggeli évődés szépségébe csak a rögvalóság rondít bele:


Koponyát fúr az én drágám, agysebész. Egész nap operálni fog, majd tárgyalni megy és aztán haza. Hazamegy, nem pedig hazajön. A feleségéhez és a három tökéletes gyerekéhez. (11.)


Ezt a vallomást ellensúlyozza az önironikus, szarkasztikus, közvetlenül az olvasót megszólító hang, mely a bevezetőt követően el is némul, és csak néha bukkan fel. Mintha csak azért működne ez a kissé pimasz, Salingert idéző nyelv, hogy oldja a beismerés fesztültségét és behúzza az olvasót ebbe a sokak által ismeretlen világba.


Közben magadban számolsz, igaz? Igen, jól számolod, a legutolsó gyereke az elmúlt hét év alatt született. Igen, jól gondolod, azon idő alatt, amikor ő és a felesége régen nem éltek házaséletet, ne röhögj, ezt mondta és a válás is a küszöbön volt és most se vágj pofákat, ez így van most és kész. (11.)


Kinyílik a kórházak, intenzív osztályok ajtaja és olvasó olyan helyeken járhat, amit az életben jobb elkerülni, ahol állandó vendég a halál, és olyan eufemizmusok működnek, mint például a csomagolás, a halottkezelési protokoll megfelelőjeként. Olvashatunk csodás gyógyulásról, élni akarásról, tragédiákról és arról is, milyen gyerekkori esemény hatására választotta a főhős az egészségügyi pályát, és később az intenzív terápiát, aneszteziológiát. Aztán szép lassan ismerős terepre érünk, jönnek sorra a hullák és hullámok, kórházbezárások, az elhalasztott műtétek, elhibázott döntések, mindannyiunk szörnyű, közös tapasztalata. A regény (egyik) erkölcsi mélypontja az önmagát ünneplő kórházigazgató, Iván, aki sikerrel ürítette ki az osztályokat, hogy szükség esetén ott helyezzék el a koronavírusos betegeket.


Hogy mi a bajom a Szent Bertalan kórház Szent Bertalan-éjszakájával? Pont ez: a vérengzés. Hogy a hosszú hétvégére, amikor nem érhető el sem orvos, sem bolt, sem patika, te végrehajtasz egy ilyen embertelen parancsot. (190.)


A járvánnyal együtt megjelennek a Google-doktorok is, akik lóvitaminnal, cinkkel, szelénnel, nikkellel előzik meg a Covidot, és még a lélegeztetőgépre kötve sem hisznek a vírusban. Látjuk Annát orvosként, betegként, kétségbeesett hozzátartozóként, szinte bőrünkön érezzük az elmúlt két év nyomorúságát. Ebben segítenek a frappáns utalások, indirekt kiszólások, melyek nemcsak a járvány éveiről szólnak. Komplett korrajzot, lenyomatot kapunk kis hazánk társadalmi viszonyairól. Magyarország az a hely, ahol kórházak konyháján a „finomfőzelék örök” (163.), ahol egy egészségügyi labornál nem a tesztek megbízhatósága, hanem a tulajdonos feleségének fontossága számít, ahol a hatéves gyerek a propagandát felböfögve küldené haza az indiai meghívottakat, „migránsokat” a családi ebédről, és ahol a jó keresztény, „konzervatív magyar emberben rossz érzést keltenek” (109.) a zsidók, hiszen mit tettek Jézussal és a pénzükkel. Precízen megalkotott, jól időzített gondolatok ezek, melyek egy-egy mondatba sűrítenek egy világot.


A kórház mellett a másik fő szál a kapcsolatoké, szerelemé. A nagyi, aki zsidó létére egy bagdadi konzullal lépett le, a szülők viharos házassága és Anna korábbi kapcsolatai mind-mind csupán előkészítik a legnagyobb drámát, a főhős majdnem egy évtizede tartó viszonyát. Anna párja orvos, majd kórházigazgató, aki ugyanazzal a megszállottsággal operálja vagy szexeli át az éjszakát, mint amilyen hévvel teljesíti az orvosetikailag is bőven kifogásolható felsőbb utasítást. A férfi a regény elején még talán szimpatikus is az olvasónak, szakmajában elhivatott, odaadó, csak kicsit sokat telefonál, mondhatni egész nap Annát ellenőrzi. Ahogy azonban jobban megismerjük ezt a kapcsolatot, meglátjuk, hogy az öt nem fogadott hívás a nem figyelmesség, az állandó vigyázó tekintet, elszigetelés pedig nem a szerelem, hanem a klasszikus bántalmazó kapcsolat ismérve. Egyre nyilvánvalóbbak a jelek, Anna mégsem vesz róluk tudomást. A regény egyik alapkérdésévé válik: miért olyan nehéz kilépni? A történet sorra veszi a kapcsolat állomásait az együtt maradás érveit, melyek között mindig ott van a hús és manipuláció szava.


Van egy fiókod, ahova beteszed a pasijaidat, és csak akkor veszed elő, amikor kedved van hozzájuk. […] Egy olyan önző embernek, mint te vagy, én vagyok az ideális kapcsolat. Win-win helyzet, mindenki nyer. (119.)


A valóságban azonban Anna vesztes és magányos marad. Ez a magány egészen gyerekkora óta kísér(t)i a főszereplőt, a járvány alatt pedig csak egyre fokozódik az érzés.


A szüleim körül magányosan tébláboló gyerekkorom egyetlen menedékhelye a kanapé mögötti két négyzetméter volt, ahol a plafonig érő poros könyvespolc összeért a padlóval. (18.)


És akkor, amikor legfájdalmasabb az egyedüllét újra történik valami, segít a nagyi, de most máshogy. A nagyi, aki varázslatot visz a hétköznapokba, akinél a Nivea csodaszerré, a cukrozott baracklekvár pedig fejedelmi étellé válik, most is megoldja a problémát. Nagyanyja balesetével Anna orvosból aggódó unoka lesz, aki csak a másik kórház, a rendszer működésében bízhat. És itt jön a megvilágosodás.


Ravasz egy regény ez. Miközben a főszereplő az elhárítás művésze, a történet a megértés, feltárás regénye. Feltépi, nem pedig beköti a sebeket. Gyermekkori sérelmekről, szerelemről, mélyen a társadalomban lévő traumákról, a pandémia zavaros éveiről és az orvoslásba vetett bizalomról, bizalmatlanságról beszél. Alaposan körüljárja az elcsépeltnek tűnő szeretői státusz kérdéskörét, láttat kívülről belülről. Figurái hús-vér emberek, szerethetők és esendők. Jelenetei pedig a mai magyar közélet, egészségügy, oktatás hol kétségbeejtő állapotát, hol pedig heroikus küzdelmét ábrázolják, mert látni kell, legalább (be)látni muszáj.

Nagy-Horváth Bernadett

Nagy horvath bernadett180
1988-ban született Győrben. 2013-ban az ELTE Bölcsészettudományi Karán magyartanári, a Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Karán pedig emberi erőforrás tanácsadó diplomát szerzett.
Bővebben
Továbbiak a 2024_01 számból, Kritika rovatból:
Újraértelmezés és erkölcs
Szentirmai Mária Szentirmai Mária
A három bölcs majom
Kemendy julia csenge Kemendy Júlia Csenge