Fellinger Károly
Macskaszem
FERNANDO BOTERO: Kolumbiai család
A kolumbiai gyerekek
már kövéren
jönnek a világra.
Így nem csoda,
ha szűk nekik
a világ,
többre és többre vágynak,
ki nem állják felfuvalkodott,
fogyókúrázó társaikat.
Aki duci termetével
kilóg a sorból,
az a példaképük.
Kövérebb, jómódúbb
az Istennél is.
A legkolumbiaiabb mind közül.
NAZMI ZIYA GÜRAN: Hölgy nyugágyon rózsaszínű ruhában
A fákon a levelek,
akár a palackba,
üvegbe zárt segélykérés.
A bokrokon
szerelmes,
összesereglő
virágsereg.
Megigézi őket
a nyugágyon heverő
hölgy rózsaszínű ruhája,
a molyette, szakadozó
ragaszkodás, a féltés.
ANDREJ RUBLJOV: Megváltó
Az ikonokon
a merevséget,
állandóságot
az örök változásba
vetett hit
mozgatja.
Az ejtőernyővel
érkező
idő szabadulásának helye.
KACUSIKA HOKUSZAI: Alvó kurtizán
Amikor alszik,
gazdája
bezár
ablakot,
ajtót, kaput,
hogy ne tudjon rajtuk kimenekülni.
Ha felébred,
felesleges
ettől tartania.
TEODOR KRACUN: A Szűzanya közbenjárása
Mintha a kettéválasztott
tenger száraz homokján
akarna átkelni.
Ha előre menne,
lábnyomai
megtelnének
édes ivóvízzel,
amiből a szentlélek
kortyolna.
KURODA SZEIKI: A tó partján
Minden mindennel
összefügg.
Nemcsak az eltört
váza, pohár darabkái.
A ruhadarab alapszínét
felölti magára a folyó,
a fehér csíkok
meg egy sí nyomai
a hegyekből.
VICTOR VASARELY: Zebra
Csoda és bűbáj,
lábjegyzet.
A vizuális képzelet,
egy gyalogos festő
átkelése
a zebrán
a túlsó oldalra,
szájában ecsettel.
Az emlékezet
egy rúzzsal
kipingált tükör,
kisgyerek műve.